Jak przeżyć pierwszy dzień w pracy?
PAULA • dawno temuSilne emocje. Obawa przed nieznanym. Nawet po długim czasie jesteśmy w stanie odtworzyć uczucia, jakie nam tego dnia towarzyszyły. Zapach pomieszczenia, fryzurę szefa i pierwsze poważne zadanie do wykonania…
W nowej sytuacji umysł postrzega rzeczywistość nieco inaczej niż w znanej codzienności. Jeśli towarzyszą mu wtedy silne emocje, tworzy się tzw. pamięć tunelowa. Człowiek zapamiętuje wybiórczo tylko niektóre zdarzenia, pomiędzy którymi ma lukę w pamięci. Za to te wybrane elementy zapamiętuje bardzo dokładnie. Zwłaszcza pierwsze wrażenie.
Efekt pierwszego wrażenia
Umysł jak najszybciej próbuje odnaleźć się w otaczającej go rzeczywistości, stąd automatycznie wnioskuje, z kim ma do czynienia. Dzieje się to poza kontrolą świadomości, w ciągu pierwszych kilku sekund obcowania z nową osobą. Już pierwsze spojrzenie mówi nam dużo o osobie, czy jest miła, inteligentna, nieśmiała. Wrażenie to jest o tyle ważne, że trudno ulega modyfikacji. Jeśli pierwszego dnia zniechęcimy się do kogoś, trudniej będzie nam się przekonać, że ta osoba w rzeczywistości jest miła, niż gdyby jej zachowanie nie spodobało się nam dopiero kilka dni później. Ta pierwotna opinia przylega do osoby jak niewidzialna plakietka i trudno ją zmienić. Do tego stopnia, że jeśli ten ktoś następnym razem okaże się miły, jego zachowanie umysł interpretuje jako odbiegające od normy. Pamiętaj, podejdź do pierwszego dnia pracy z większym dystansem. Pierwsze wrażenie nie zawsze jest zgodne z prawdą!
Efekt samospełniającego się proroctwa
Jeśli człowiek pierwszego dnia pracy nastawi się negatywnie do współpracowników lub nawet samego miejsca pracy, jest wielce prawdopodobne, że następnego dnia przyjdzie do niej z mniejszym entuzjazmem. Będzie mniej sympatyczny albo nieszczerze miły, co dostrzegą jego rozmówcy i automatycznie zareagują podobnie. Wówczas umysł automatycznie upewnia się: no tak, miałem rację, wszyscy są tu fałszywi i gburowaci! Pamiętaj, aby myśleć pozytywnie! Nie nastawiaj się źle, nawet jak nie wszystko jest po Twojej myśli!
Autoprezentacja
Ludzie w nowym miejscu pracy stresują się najbardziej tym, jak zostaną odebrani. Każdy chciałby wywalczyć dla siebie jak najlepszą pozycję w relacjach z innymi. Najczęstszą formą autoprezentacji jest wzbudzanie sympatii poprzez zachowania konformistyczne. Bycie uśmiechniętym, życzliwym i pomocnym. Rzadziej ludzie starają się zrobić wrażenie groźnych i bezwzględnych. Z reguły dotyczy to osób na wyższych stanowiskach w celu wyrobienia autorytetu lub osób bardzo zakompleksionych, które i tak nie wierzą, że mogłyby zyskać czyjąś sympatię. Pamiętaj, bądź naturalna. Nigdy nie wiesz, kto preferuje jaki typ ludzi.
Jak się nie dać zjeść napięciu?
Napięcie pojawia się przed tym, co nieznane. Im mniej wiemy o stanowisku pracy, ludziach, z którymi będziemy współpracować, obowiązkach itp., tym większy lęk. By to zminimalizować, dobrze jest upewnić się jeszcze przed podjęciem pracy, jaki jest dokładny zakres obowiązków, kto jest bezpośrednim przełożonym, z kim będzie się dzieliło pomieszczenie, jak się nazywają te osoby. Przez pierwsze dni każdy pracownik ma prawo wielu rzeczy nie wiedzieć i dopiero wdrażać się w nową pracę. Warto pytać w razie wątpliwości i przyznać się do odczuwanego napięcia. Tłumienie niepokoju i nerwów może je dodatkowo potęgować, a w końcu każdy z pracowników zaczynał od takiego samego pierwszego i stresującego dnia.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze