Pink Stinks – czyli jak bojkotujemy różowy!
MAŁGORZATA BOY • dawno temu

O tym, że „Różowy cuchnie” zaczęły przekonywać nas dwie, do niedawna nikomu nie znane Brytyjki, 38 – letnie bliźniaczki, Emma i Abi Moore. Siostry rozpoczęły w internecie kampanię bojkotującą dziewczęce ubranka i zabawki dostępne w sklepach właśnie w kolorze różowym.
„Rodzice, bojkotujcie sklepy, które proponują niemal wyłącznie różowe zabawki i ubrania” - namawiają na swojej stronie internetowej (www.pinkstinks.co.uk)organizatorki akcji.
Wszystko zaczęło się, kiedy Emma i Abbey przeszły się po sklepach z zabawkami i zobaczyły, że większość propozycji dla dziewczynek jak domki, lalki, sprzęt domowy, zwierzaki, piłki są koloru różowego. Zupełnie inaczej ma się sprawa z ofertą dla chłopców.

„Zabawki dla chłopców rozwijają wyobraźnię i budzą zainteresowanie nauką, podróżami, uczą gry w zespole. Dziewczynki zachęca się przede wszystkim do tego, by odgrywały role pięknych księżniczek, których jedyną ambicją jest poślubienie księcia” - przekonują kobiety.
O Pink Stinks mówi dziś cała Wielka Brytania. Akcja przerodziła się w ruch społeczny, który ma walczyć ze stereotypowością i sprzeciwiać się kultowi różu. Pomysł poparła już szefowa ministerstwa sprawiedliwości Wielkiej Brytanii, Bridget Prentice. Jej zdaniem, otaczanie dziewczynek różem sprawia, że zawęża się ich wyobraźnia, stają się pasywne, a w dorosłym życiu zawodowym nie potrafią w pełni wykorzystywać własnego potencjału.
Problem poruszony przez Brytyjki wywołał lawinę publikacji i komentarzy w internecie.Fanpage Pink Stinks założony na facebooku przekroczył już 6 000 członków! Nie trzeba było długo czekać na to aż polscy przeciwnicy kiczu i tandety, które uosabia róż będą chcieli wyrazić swoją dezaprobatę dla tego koloru. Na facebooku już działa grupa „Bojkotuj różowy!” (facebook.com/bojkotuj). „Zwalczamy kolor różowy. Koalicja Antyróżowa” - taką informację można przeczytać na polskim fanpagu. Na pierwszy ogień Antyróżowych poszły największe pomniki różu w showbiznesie – Doda, Jola Rutowicz, a także Paris Hilton i Britney Spears.

Tylko czy aby nie przesadzamy? Czy wybór różowej sukienki i baletek rzeczywiście ograniczy rozwój intelektualny naszych córek?
„To normalne, że gdy dziewczynka ma kilka lat, najbardziej podobają się jej właśnie takie kolory. Nie ma w tym zagrożenia dla jej percepcji świata i rozwoju. W akcji upatrywałabym raczej próby przerzucenia na dzieci upodobań dorosłych, którzy zwykle nienawidzą różu” - mówi Marta Pałuba, psycholog dziecięcy na stronie mojawyspa.co.uk.
Pytanie teraz — jak traktują róż Polacy? Jak bardzo nienawidzimy/kochamy ten kolor? Jak dużą niechęć/miłość żywimy do jego propagatorek? Z czym tak naprawdę kojarzy nam się róż? I wreszcie czy nasza rodzima kampania Bojkotuj Różowy! (www.bojkotujrozowy.pl)zyska sobie popularność na miarę Pink Stinks?

Najnowsze

Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
MATERIAŁ PROMOCYJNY
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze