Stylowy i wygodny rower do miasta. Jak wybrać?
ANGELIKA BOROWSKA • dawno temuMateriał sponsorowany przez Tabou
Jazda na rowerze po mieście jest dość specyficzna. Potrzebujesz szybkiego i zwinnego jednośladu, by radzić sobie w ruchu miejskim. Sprawdzamy, czy rower miejski zawsze jest dobrym wyborem i podpowiadamy, na jakim rowerze najwygodniej przemierzysz asfaltowe ścieżki rowerowe.
Większość z nas na pytanie: jaki rower do miasta, odpowie: miejski. Tak, jest to dobry wybór, ale tylko dla osób, które nie mają w zwyczaju zjeżdżać na polne i leśne ścieżki. Wybór roweru wymaga przemyślenia pewnych kwestii. Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań m.in. jak często będę jeździł? Po jakich trasach? Jakie dystanse mam do pokonania? Postaramy się pomóc Ci dopasować rower do Twoich potrzeb, dlatego przygotowaliśmy kilka propozycji jednośladów dla różnego typu miejskich cyklistów.
Jaki typ roweru do miasta?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, bo każdy z nas ma inne potrzeby. Istnieje kilka typów rowerów, które sprawdzą się w mieście, więc masz w czym wybierać.
Rower miejski to podstawowy rodzaj jednośladu, który dobrze sprawdza się w asfaltowej dżungli. Tego typu jednoślady przywędrowały do nas z Holandii, stąd zastosowanie nazwy holenderka w odniesieniu do damskiego roweru miejskiego. Dobrym przykładem takiego jednośladu jest polski rower Tabou Kayla Nexus. Elegancka damka pozwala na dowolny wybór stroju na rower. Miejska rowerzystka może śmiało jeździć w sukience. Przerzutki w piaście i kierownica „jaskółka” doskonale sprawdzają się w realiach miejskiego ruchu. Są również wersje unisex rowerów miejskich, choć tutaj różnica tkwi wyłącznie w kolorystyce malowania ramy. Rower miejski, jak sama nazwa wskazuje, sprawdzi się w mieście, natomiast w terenie trochę się na nim zmęczysz.
Panowie chętniej wybierają rowery trekkingowe do jazdy po mieście. Wyglądem przypominają miejskie, ale mają zdecydowanie bogatsze wyposażenie. Na rowerze trekkingowym siedzisz w pozycji wyprostowanej — więc jest bardzo wygodnie. Z drugiej strony rower trekkingowy to sprzęt stworzony do pokonywania długich dystansów z dużym obciążeniem. Dlatego najdroższe modele wyposażone są w osprzęt z wysokiej grupy Shimano Deore i hamulce tarczowe hydrauliczne. Przykładem tak wyposażonego roweru trekkingowego jest Tabou Kinetic 6.0. Prawdziwy siłacz w gamie tego producenta. Duży wybór przełożeń pozwala na idealne dopasowanie biegu do wymogów trasy. Na rowerze trekkingowym możesz pokonywać długie i zróżnicowane trasy, ale z większym naciskiem na ścieżki utwardzone i drogi asfaltowe.
Alternatywą dla roweru miejskiego jest bardziej uniwersalna konstrukcja, czyli rower crossowy. Jest to jednoślad, który sprawdzi się na asfalcie i w terenie. Posiada charakterystyczne dla rowerów górskich bieżnikowane opony, duże koła pozwalają na szybkie przemieszczanie się z punktu A do punktu B w mieście. Z drugiej strony mamy mocny napęd i duży wybór biegów, a to sprawia, że możemy odrobinę poszaleć również na bardziej wymagających trasach. Paradoksalnie cechy roweru górskiego przydają się również w mieście — wyjazd na wysoki krawężnik czy niespodzianka w postaci dziury w asfalcie nie będzie stanowiła problemu dla crossa.
Jaki rower do jazdy rekreacyjnej?
Jeśli nie wyjeżdżasz poza miasto i rower jest Ci potrzebny do przemieszczania się po utwardzonych ścieżkach polecamy model miejski. Nie jest drogi, ma całe niezbędne wyposażenia i wygląda bardzo stylowo. Idealny, by pojechać na spotkanie z przyjaciółmi w restauracyjnym ogródku albo drobne zakupy.
Jeśli rekreację pojmujesz w kategoriach zwiedzania świata na rowerze to zdecydowanie polecamy model trekkingowy. Jest równie wygodny, jak miejski, z tą różnicą, że znacznie wydajniejszy, bo jego zadaniem jest przewożenie nie tylko cyklisty, ale również jego bagażu podróżnego. Duże obciążenia wymagają bardzo wydajnego napędu, tak aby rowerzysta mógł bez kłopotu wyjechać pod górkę.
Dla rowerzystów, którzy dzielą czas między pracę w mieście i weekendowe szaleństwa w terenie zdecydowanie najlepszy będzie rower crossowy. To uniwersalny jednoślad, który całkiem sporo potrafi. Jeśli szukasz lekkiego i zwinnego roweru, który będzie niezawodnym środkiem transportu w mieście, a w weekend dostarczy Ci frajdy pokonywania bezdroży śmiało sięgnij po dobrze skomponowanego crossa.
Co powinien mieć rower miejski?
Wyposażenie wyżej wspomnianych rowerów różni się od siebie. Podczas gdy modele miejskie i trekkingowe mają w standardzie wszystko, co potrzebne — rower crossowy wymaga dokupienia kilku dodatkowych elementów.
Rower miejski posiada błotniki, bagażnik, przepisowe oświetlenie, stopkę i dzwonek. Damskie modele dodatkowo wyposażone są w koszyk, który służy nie tylko do ozdoby. Jest to bardzo praktyczny gadżet — możesz umieścić w nim zakupy lub torebkę, gdy jedziesz do pracy. Rower miejski po odebraniu ze sklepu jest gotowy do jazdy.
Rowery trekkingowe, szczególnie te bardziej zaawansowane posiadają w standardzie bagażniki, na których możesz przewozić ciężki bagaż. Dodatkowo elastyczne linki do jego zamocowania lub uchwyty ułatwiające montaż sakw. Bywa, że w przedniej części ramy znajdują się otwory montażowe na przedni bagażnik. Poza tym mamy błotniki, oświetlenie, stopkę i dzwonek. Na rowerze trekkingowym możesz bezpośrednio ze sklepu wyjechać w trasę. Między innymi dlatego są to jedne z najchętniej kupowanych rowerów.
Jak wspomnieliśmy na początku akapitu — rower crossowy odstaje od trekkingowego i miejskiego pod względem standardowego wyposażenia. Nie ma błotników, co jest oczywistym problemem dla osób, które jeżdżą dużo i po zróżnicowanym terenie. Co więcej, nie zawsze istnieje możliwość zainstalowania klasycznych błotników. Alternatywą są błotniki mocowane do rury podsiodłowej i główki widelca z przodu. Niestety nie jest to rozwiązanie idealne. Problemy z montażem błotników oznaczają, że bagażnik najczęściej również odpada. Jeśli zależy Ci na zamontowaniu tych elementów sprawdź, czy w ramie są otwory montażowe. W takiej sytuacji konstrukcja ramy na ogół została pomyślana tak, by zainstalować standardowe komponenty dodatkowe. Do crossa potrzebujesz również oświetlenia — na baterie, ponieważ zwykle rower nie ma dynama. Wydawałoby się, że rower crossowy wypada kiepsko w tym porównaniu, ale coś za coś. Mocniejsze wyposażenie i możliwość wygodnego korzystania ze sprzętu na dowolnej trasie równoważą te drobne niedogodności.
Podsumowując — rower miejski to nie tylko holenderka. Inne rodzaje rowerów też świetnie sprawdzą się w realiach ruchu miejskiego. Wybór odpowiedniego jednośladu zależy głównie od Twoich potrzeb i preferencji.
Materiał sponsorowany przez Tabou
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze