7 cech dobrego sprzedawcy. Które z nich najbardziej sobie cenią warszawscy pracodawcy?
PATRYCJA CIUPAK • dawno temuMateriał sponsorowany przez GoWork
Umiejętność skutecznej sprzedaży jest w pewnym sensie sztuką. Wymaga ona posiadania szeregu umiejętności, które mają sprawić, że klient zainteresuje się kupnem naszego produktu. Jakie cechy powinien posiadać dobry sprzedawca? Które z nich najwyżej cenią sobie pracodawcy? Oto nasze zestawienie.
Uważne słuchanie
7 cech dobrego sprzedawcy. Które z nich najbardziej cenią sobie warszawscy pracodawcy? Bez wątpienia jedną z najwyższej ocenianych cech jest umiejętność uważnego słuchania. Warto pamiętać, że skuteczna sprzedaż opiera się na zrozumieniu potrzeb klienta. Aby je dostrzec, sprzedawca musi potrafić słuchać i odpowiednio na nie reagować.
Należy wiedzieć, że to, co mówi klient jest jedynie wierzchołkiem góry lodowej. Prawdziwe potrzeby, obawy i obiekcje nie są komunikowane wprost. Sprzedawca poprzez uważne słuchanie powinien potrafić wyłapywać ukryte komunikaty i odpowiadać na nie. Klient, który dostrzega zrozumienie i empatyczną postawę będzie bardziej skłonny do zakupu produktu.
Empatia
Zbudowanie odpowiedniej atmosfery pomiędzy sprzedawcą a klientem jest podstawą skutecznej sprzedaży. W tym aspekcie kluczowa jest postawa samego sprzedawcy. Składa się na nią wiele elementów, wśród których wymienić można: empatię, zrozumienie dla potrzeb klienta, stworzenie przyjaznej atmosfery czy ukierunkowanie na wspólne rozwiązanie problemu.
Wielu sprzedawców lekceważy rolę empatii w swojej pracy. Postrzegają oni ją jako cel do wykonania. Nie można jednak zapominać, że skuteczna sprzedaż opiera się na relacjach międzyludzkich. Nie doceniając znaczenia zbudowania odpowiedniej relacji z klientem zmniejszamy swoją szansę na pozytywne sfinalizowanie transakcji. Dlatego też empatia jest cechą wysoko cenioną przez pracodawców.
Umiejętności interpersonalne
Kolejną cechą, którą powinien posiadać skuteczny sprzedawca są wysokie umiejętności interpersonalne. Najważniejszą z nich jest komunikatywność. Jest to cecha powiązana z naszym charakterem, jednak można nad nią pracować. Składa się na nią co najmniej kilka elementów. Jakich?
Chodzi tutaj o sposób prowadzenia rozmowy. Dobry handlowiec powinien operować prostym i konkretnym językiem. Budowanie długich i zawiłych wypowiedzi może jedynie zniechęcić do nas klienta. Należy posiadać umiejętność kierowania rozmową, ale nie jej dominowania. Nie bez znaczenia jest także modulacja głosu. Komunikatywność opiera się na otwartości na drugiego człowieka i umiejętności stworzenia miłej atmosfery.
Cierpliwość
Skuteczny sprzedawca powinien być także cierpliwy. Każdemu sprzedawcy zależy na jak najszybszej sprzedaży swojej usługi, jednak może okazać się to bardzo zgubne. Czasem bywa tak, że negocjacje się przedłużają, a klient potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji. Wywieranie na niego presji może bardzo mocno zaszkodzić negocjacjom.
Z tego właśnie powodu sprzedawca musi charakteryzować się cierpliwością. Klient, który ją dostrzega może być bardziej skłonny do pozytywnego sfinalizowania transakcji. W pracy sprzedawcy cierpliwość jest ważna również z innego powodu. Często spotyka się on z odmową. W takiej sytuacji szczególnie należy wyposażyć się w pokłady determinacji.
Wiedza o swojej branży
Być może zabrzmi to banalnie, ale dobry sprzedawca musi znać się na swojej pracy. Co to dokładnie oznacza? Przede wszystkim powinien on posiadać rozległą wiedzę na temat produktu lub usługi, które sprzedaje. Musi on być przygotowany, by odpowiedzieć klientowi na wszystkie nurtujące go pytania, a także z łatwością wskazać zalety postawienia na dany produkt.
Drugą częścią składową jest ogólna wiedza na temat sprzedaży. Sprzedawca powinien wykazywać się teoretyczną oraz praktyczną znajomością technik sprzedaży, a także rozumieć mechanizmy, które stoją za działaniem klientów. Nabywanie tego typu wiedzy opiera się na nieustannym kształceniu się i śledzeniu nowych trendów.
Ukierunkowanie na rozwój
Ta cecha niejako wiąże się z opisywaną wyżej. Sprzedaż to dziedzina, która podlega nieustannym zmianom. Aby za nimi nadążyć, należy cały czas się uczyć i zdobywać nową wiedzę. Podnoszenie swoich kompetencji wiąże się z ukierunkowaniem na rozwój. Inwestując czas i pieniądze w rozwój zawodowy stajemy się coraz bardziej wartościowymi pracownikami.
Skutecznemu rozwojowi sprzyjają również wyzwania, których w pracy sprzedawcy zdecydowanie nie brakuje. Jest to branża, która wymaga dużej kreatywności, zaangażowania, a także umiejętności rozwiązywania skomplikowanych problemów. Mierzenie się z codziennymi wyzwaniami przyczynia się do naszego rozwoju.
Uczciwość
Niektóre osoby mają nieco błędne przekonania na temat pracy handlowca. Sprzedaż nie polega na oszukiwaniu klienta lub manipulowaniu nim. Dobry sprzedawca charakteryzuje się uczciwością. Jego zadaniem jest zrozumieć klienta i odpowiedzieć na jego potrzeby. Dobre relacje oparte na uczciwości są ważniejsze niż same techniki sprzedażowe.
Oto 7 najważniejszych cech dobrego sprzedawcy, które cenią sobie pracodawcy. Jak widać handel jest niesamowicie złożoną branżą, która wymaga wielu kompetencji i umiejętności. Posiadając wszystkie powyższe można z powodzeniem starać się o pracę w tej branży.
Materiał sponsorowany przez GoWork
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze