"Księga niepokoju", Fernando Pessoa

„Księga niepokoju” Soaresa/Pessoi umożliwia nam wgląd w niezwykły świat rozdwojonej psychiki autora dość niechętnie poruszającego się w świecie realnym i nieustannie skłaniającego się ku marzeniu. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że jego wyobraźnia bardzo różni się od tej, którą posiada zwykły czytelnik. Buntując się, zgodnie z naturą swego talentu, przeciwko choremu, bezrefleksyjnemu aktywizmowi życia społecznego, pisarz staje na jego przeciwległym biegunie.
image
Alter

Gdyby zapytać na ulicy przeciętnego Polaka, czy słyszał kiedyś o Fernando Pessoi, z pewnością wzruszyłby ramionami i rozłożył ręce w geście świadczącym o bezradności i niewiedzy. Niektórzy kojarzą być może jego nazwisko z autorem poezji czytanej przez bohaterów filmu „Lisbon story” Wima Wendersa, inni zaś, bardziej oczytani, znają trochę jego postać dzięki lekturze chętnie wydawanych u nas książek Antonio Tabucchiego („Sny o snach”, „Słowa na opak”). W Polsce opublikowano jak dotąd zaledwie kilka wierszy i poematów Pessoi, a z dzieł prozą tylko dwa: „Lizbonę”, przewodnik po stolicy Portugalii i właśnie „Księgę niepokoju”. Wobec olbrzymiej, liczącej ponad dwadzieścia siedem tysięcy stron spuścizny, jaką pisarz pozostawił po sobie, to naprawdę niewiele. Tymczasem Pessoa uznawany jest za największego poetę portugalskiego XX wieku i jednego z najwybitniejszych twórców minionego stulecia.

Urodził się w Lizbonie 13 czerwca 1888 roku. Wcześnie stracił ojca, który był urzędnikiem Ministerstwa Sprawiedliwości i znanym krytykiem muzycznym. W 1896 roku, po ponownym zamążpójściu matka zabrała go do Durbanu w Afryce Południowej, gdzie mały Fernando rozpoczął naukę w angielskich szkołach. W ciągu dziewięciu lat, które tam spędził, uczył się języków obcych i wiele czytał, głównie literaturę angielską i francuską, a także dzieła niektórych filozofów greckich. W 1905 roku Pessoa wrócił do Lizbony i na tamtejszym uniwersytecie zajął się studiami filozoficznymi, które jednak wkrótce porzucił. Po nieudanej próbie założenia drukarni podjął się pracy korespondenta w firmach handlowych. Będzie ją wykonywał aż do śmierci w roku 1935.

Swój pierwszy wiersz Fernando Pessoa napisał w wieku siedmiu lat. W czasie pobytu poety w Afryce powstały kolejne, część z nich w języku angielskim, który będzie jeszcze powracał w jego twórczości. Osiadłszy na stałe w Lizbonie Pessoa zagłębił się w lekturze portugalskich poetów (Cesário Verde, Antero de Quental, António Nobre). W roku 1912 zaczęły pojawiać się jego pierwsze artykuły poświęcone właśnie ojczystej liryce. Pessoa jako jeden z głównych inicjatorów ruchu modernistycznego w Portugalii w krótkim czasie powołał do życia kilka awangardowych prądów literacko-estetycznych (m.in.: interseccionismo, sensacionismo) czerpiąc inspirację przede wszystkim z ekspresjonizmu i futuryzmu europejskiego. Ważną datę w jego biografii twórczej stanowi rok 1914, kiedy to pojawiły się najważniejsze heteronimy poety: Alberto Caeiro, Ricardo Reis i Álvaro de Campos. Heteronimy to postaci zrodzone w umyśle Pessoi, które wiodły w duszy pisarza samodzielne życie i potrafiły jego ręką pisać własne utwory. Jednym z nich był także Bernardo Soares, autor „Księgi niepokoju”, którego odróżnia od większości pozostałych to, że tworzył prozą.

Postać Bernardo Soaresa, tak jak i pozostałych heteronimów, Pessoa wyposaża we wszystko, czym dysponuje na co dzień prawdziwy człowiek. Posiada on zarówno określony wygląd, charakter i indywidualny styl, lecz nadto własną biografię. Autor książki nie ma rodziny. Pracuje jako pomocnik księgowego w jednym z lizbońskich biur handlowych. Wiedzie dość monotonne życie, w dzień mozolnie wypełniając cyframi księgi rachunkowe, a w nocy pisząc swój dziennik. Bardzo rzadko opuszcza Lizbonę, mieszka i pracuje na tej samej ulicy. Nikt nawet nie podejrzewa, że jego prozaiczna i melancholijna egzystencja posiada swój rewers w postaci intensywnego życia wewnętrznego.

Marzenie, podobnie jak wywodząca się z niego literatura, z reguły wydaje się mu bardziej realne niż świat rzeczy istniejących w czasie i przestrzeni. Sfera imaginacji, co rzadko spotykane, stanowi tu domenę zarówno rozbudzonej świadomości jak i wielkiej przejrzystości, jest obszarem swobodnej kontemplacji wyłaniających się z głębi duszy emocji, myśli, obrazów. Co więcej, często nakłada się ona na percepcję w codziennym życiu pisarza, który potrafi z tą samą przytomnością umysłu wykonywać dwie czynności naraz, na przykład zajmować się rachunkami handlowymi i obserwować statek płynący w wyobraźni po morzu.

Nieco romantycznemu z ducha niepokojowi autora przeciwstawia się w dzienniku jego wyjątkowy, niemal klasyczny styl pisania, niebywale klarowny, precyzyjny i abstrakcyjny zarazem. Wybór takiego a nie innego języka podyktowany jest wyrazistością i specyfiką wizji poetyckiej oraz niezdolnością pisarza do trwałego uczucia, i to przy całym bogactwie jego życia emocjonalnego. Dziennik Soaresa składa się z samodzielnych i nieraz przeczących sobie liryczno-metafizycznych zapisków, stanowiących próbę całkowitego wypowiedzenia tego, co rodzi się w duszy i ją wypełnia. Jest to próba granicząca z niemożliwością wobec nieustannego ruchu myśli i wielkiej zmienności uczuć, które zmuszają umysł autora do ciągłego wątpienia oraz sprawiają, że łatwo popada on w absurd. Zarówno jednak wątpienie jak i absurd nie stanowią dla pisarza nieprzebytej przeszkody, nie zamykają mu dostępu do nieskończonej perspektywy, jaka otwiera się przed jego duchem w marzeniu. „Księga niepokoju” Soaresa/Pessoi jest bowiem ponad wszystko pochwałą życia oderwanego od codzienności i wewnętrznie wolnego, w którym rzeczywistość wypowiedzianego słowa zachowuje swoją ponadczasową wartość, nie krępując twórczej ekspresji autora.

Wybrane dla Ciebie

Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Diety cud nie działają. Działa…
Diety cud nie działają. Działa…
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Urządzamy domowe biuro – o czym warto pamiętać?
Urządzamy domowe biuro – o czym warto pamiętać?
Jak uratować przypalone danie? Kulinarne triki
Jak uratować przypalone danie? Kulinarne triki
Sportowy casual - prostota i wygoda. Pomysły na cozy outfity
Sportowy casual - prostota i wygoda. Pomysły na cozy outfity