"Babel", reż. Alejandro Gonzalez Inarritu

Dramat zamykający filmowy tryptyk Alejandra Gonzaleza Inarritu. W tym najdroższym ze swoich obrazów twórca Amores Perros i 21 gramów zabiera nas w tzw. cztery strony świata w towarzystwie doborowej obsady i sprawdzonej ekipy. Podobnie jak w swoim debiucie reżyser, stosując zabieg narracji mozaikowej, snuje z pozoru oderwane od siebie historie, które na koniec znajdują wspólny mianownik.
image
Dorota Smela

Dramat zamykający filmowy tryptyk Alejandra Gonzaleza Inarritu. W tym najdroższym ze swoich obrazów twórca Amores Perros i 21 gramów zabiera nas w tzw. cztery strony świata w towarzystwie doborowej obsady i sprawdzonej ekipy. Podobnie jak w swoim debiucie reżyser, stosując zabieg narracji mozaikowej, snuje z pozoru oderwane od siebie historie, które na koniec znajdują wspólny mianownik.

W marokańskiej wiosce pasterz w turbanie kupuje od innego autochtona strzelbę, która ma posłużyć jego nieletnim synom do obrony stada kóz przed szakalami. Chłopcy, słysząc, że broń ma zasięg 3 kilometrów, próbują swoich umiejętności strzeleckich na skalistym pustkowiu, by po chwili - rozczarowani efektem - wycelować do przejeżdżającego wąwozem autokaru.

W tym samym czasie po drugiej stronie oceanu, w San Diego, latynoska gosposia szykuje się na wesele swojego syna w Meksyku. Z jej rozmów telefonicznych dowiadujemy się, że rodzice dwójki pociech pozostających pod jej opieką mają jakieś problemy i nie będą w stanie znaleźć obiecanej babysitterki na zastępstwo. Rozdarta pomiędzy poczuciem obowiązku a chęcią uczestnictwa w doniosłym rodzinnym wydarzeniu Amelia pakuje małych Amerykanów do samochodu prowadzonego przez swojego siostrzeńca (Bernal) i cała czwórka nielegalnie przekracza granicę z Meksykiem.

Z powrotem w Maroku śledzimy losy amerykańskiego małżeństwa. Oboje wyjechali na egzotyczne wakacje, by zapomnieć o osobistej tragedii i odbudować zerwaną więź uczuciową. W środku pustkowia Susan (Blanchett) zostaje postrzelona zbłąkaną kulą, która przebija szybę autokaru. W pobliżu nie ma szpitala i cała wycieczka przymusowo obozuje w zabitej dechami wiosce, gdzie pod okiem starej palaczki opium, miejscowego weterynarza i zrozpaczonego małżonka (Pitt) Amerykanka czeka na pomoc medyczną. Wypadek z bronią zostaje zinterpretowany przez media jako atak terrorystyczny, a władze Maroka nie pozwalają helikopterowi amerykańskiej ambasady wylądować w wiosce. Wśród zachodnich turystów wybucha zbiorowa histeria. Przekonani, że arabscy wieśniacy poderżną im gardła, wycieczkowicze uciekają, zostawiając wykrwawiającą się kobietę i jej męża w brudnej lepiance.

Ni z tego, ni z owego przenosimy się do pulsującego nocnym życiem Tokio. Tu bohaterką jest głuchoniema nastolatka, która próbuje odreagować samobójczą śmierć matki. Poczucie bolesnej straty pogłębia dodatkowo burza hormonów i problemy w kontaktach z ojcem. Odcięta od świata przez swoje inwalidztwo, Chieko desperacko pragnie rozdziewiczenia. Łudzi się, iż seks zrekompensuje jej stratę matki i złagodzi upośledzenie w kontaktach e z otoczeniem.

Inarritu porusza się równie pewnie po rodzinnym Meksyku i sąsiednich Stanach. Ale i w sekwencjach z Maroka i Japonii widać genialny zmysł obserwacji. Realizm, a także sugestywność klimatu każdej z lokalizacji film zyskuje także dzięki zdjęciom Rodrigo Prieto, który uchwycił kamerą zmieniającą się kolorystykę i fakturę obrazu. Zmienia się też jak w kalejdoskopie garnitur postaci, których historie tyleż posuwają fikcyjną fabułę do przodu, co szkicują wzór kulturowy danego regionu świata. Japończycy są więc wyobcowani w cywilizacyjnym chaosie, Meksykanie porywczy i niefrasobliwi, a Marokańczycy co dzień walczą o przeżycie, a prawa człowieka to dla nich idea równie abstrakcyjna co lot w kosmos.

Cztery opowieści, z których każda wiedzie przez dramatyczne wyboje, powiązane są bądź to poprzez osoby bohaterów, bądź przyczynowo-skutkową zależność. Ale bywa, jak w przypadku epizodu japońskiego, że symbolicznym spoiwem staje się błahy rekwizyt, który spełnia rolę owych skrzydeł motyla, zdolnych wywołać trzęsienie ziemi po drugiej stronie globu. Ta kpina z narracyjnych schematów z Czechowa rodem i wyczucie ironii losu odzierają z patosu melodramatyczne zwroty akcji, nadając im wyważony, refleksyjny ton.

Wreszcie całość, czego nietrudno się domyślić, stanowi współczesną trawestację biblijnej przypowieści o wieży Babel. Pomieszanie języków (w filmie mówi się po angielsku, japońsku, hiszpańsku, francusku i arabsku) nie jest jednak główną przyczyną nieporozumień między bohaterami filmu. Problem stanowią granice państw, międzynarodowa polityka paranoi, obcość kulturowa, a nawet bariera zmysłów (głuchota). Ksenofobia, brak zaufania, egoizm. Wszystko zdaje się działać na niekorzyść międzyludzkich relacji - niezdolność do symbiozy z otoczeniem wydaje się wpisana w ludzką naturę. Najsmutniejsze wrażenie robi dysfunkcja komunikacyjna w obrębie rodziny, która łącząc ludzi tej samej rasy, wyznania i krwi, powinna być niezawodnym gwarantem emocjonalnej harmonii.

Niektórzy będą Babel porównywać do oscarowego hitu Miasto gniewu - wszak obydwa obrazy, choć różnymi drogami, dochodzą do równie pesymistycznych wniosków: brakuje nam inteligencji społecznej, jak by powiedział słynny amerykański psycholog Daniel Goleman. Bo choć udało nam się - cytując naszą noblistkę - "ręką z płetwy rodem wystrugać krzesiwo i rakietę", emocjonalnie nie zdołaliśmy znacząco zdystansować naszych włochatych przodków. To być może najbardziej udany film Inarritu. Elegancki, poruszający i intelektualnie stymulujący obraz globalnej entropii. Nagroda za reżyserię w Cannes zdaje się to potwierdzać.

Wybrane dla Ciebie
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Diety cud nie działają. Działa…
Diety cud nie działają. Działa…
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇