"Apocalypto", reż. Mel Gibson

Film Mela Gibsona wzbudził wielkie kontrowersje. Uznano, że jeżeli reżyser znany jako religijny fundamentalista i antysemita kręci film o złych Indianach, to z pewnością przyświeca mu jakiś niegodny cel. Przeciwko Gibsonowi wytoczono więc ciężkie działa, zarzucono mu rasizm, gloryfikację konkwistadorów itd. Polemiczne klapki na oczach przysłoniły wielu krytykom artystyczną klasę Apocalypto, filmu trzymającego w napięciu i olśniewającego formalnie.
image
Wojciech Zembaty

Historyczne kino akcji. Łapa Jaguara, młody myśliwy z leśnego plemienia, wiedzie proste i szczęśliwe życie. Pewnej nocy na jego wioskę napadają lepiej zorganizowani i bardziej zaawansowani cywilizacyjnie przybysze. Następuje tytułowa apokalipsa. Łapa Jaguara dostaje się do niewoli, ale przedtem udaje mu się ukryć żonę i synka w głębokiej rozpadlinie. Najeźdźcy prowadzą jeńców do kamiennego miasta. Przeznaczeniem niewolników jest śmierć w krwawym rytuale, mającym zapewnić pomyślne plony. Ale Łapa Jaguara wcale nie zamierza umierać...

Film Mela Gibsona wzbudził wielkie kontrowersje. Uznano, że jeżeli reżyser znany jako religijny fundamentalista i antysemita kręci film o złych Indianach, to z pewnością przyświeca mu jakiś niegodny cel. Przeciwko Gibsonowi wytoczono więc ciężkie działa, zarzucono mu rasizm, gloryfikację konkwistadorów itd. Polemiczne klapki na oczach przysłoniły wielu krytykom artystyczną klasę Apocalypto, filmu trzymającego w napięciu i olśniewającego formalnie. Gibson wzbudza w widzu pierwotne doznania - strach, adrenalinę i wolę przetrwania. Pokazuje cierpienie i przemoc, które rzeczywiście miały miejsce i bynajmniej się nimi nie delektuje. A i z prawdą historyczną nie jest w tym filmie tak źle, jak można by mniemać po przeczytaniu kilku potępiających recenzji.

Apocalypto nie jest może głębokim traktatem historiozoficznym, ale z pewnością jest sugestywną podróżą w czasie i w przestrzeni. Kamienną cywilizację amerykańską, która łączy cechy kultur Majów i Azteków, oglądamy oczami zszokowanego obcego. To bardzo udany zabieg narracyjny. Pozwala równie oszołomionemu widzowi na wczucie się w położenie głównego bohatera, ale ogranicza rozumienie tego, co się tam dzieje. Film pomija pozytywne osiągnięcia Majów, ich wiedzę matematyczną, astronomiczną i religijną. Sekwencje w mieście Majów to krwawa, wizjonerska fantasmagoria, szalony spacer po piekle.

Inscenizacja kultury prekolumbijskiej jest w tym filmie staranna, ale dowolna. Na ekranie pojawiają się motywy z różnych miejsc i epok. Bohaterowie porozumiewają się w języku Majów, ale ich krwawe rytuały to raczej późniejsza kultura Azteków, najbardziej krwiożerczego z meksykańskich ludów. Właśnie pokazanie indiańskiego okrucieństwo spowodowało bojkot filmu przez niektórych potomków Majów i oburzyło wielu krytyków. Ale Gibson niczego nie zmyślił, nie musiał nic przejaskrawiać. Co więcej, oszczędził nam wielu scenek rodzajowych. Chociażby religijnych walk gladiatorów, Tlacaxipehualiztli, podczas których azteccy wojownicy zdzierali z jeńców skórę i odziewali w nią siebie i posagi bóstw, czemu przyglądał się odurzony narkotykami tłum. Następnie wróżono jakość zbiorów ze spływającego z ludzkich skór osocza...

Archeologia nie pozostawia złudzeń - lista krwawych zwyczajów rozpowszechnionych we wszystkich cywilizacjach prekolumbijskich jest długa. Przemoc zyskała szczególne znaczenie u zmilitaryzowanych Azteków w XV wieku, zaraz przed przybyciem Hiszpanów. Stosowali oni wyrywanie serc tysiącom jeńców, topienie i całopalenie, picie krwi dzieci i kanibalizm, a także spożywanie komunii ze świętego ciasta, nasączonego ludzką krwią. Te zabiegi miały podłoże religijne i często odbywały się za zgodą ofiar.

Skoro tak było naprawdę, to chyba niesłusznie zarzuca się Gibsonowi manipulację, rasizm i oczernianie Indian. Fakt, że sceny tortur są w filmie ohydne. Ale czy byłoby lepiej, gdyby reżyser "obiektywnie" pokazał krwawe ofiary tak, jak postrzegali je sami sprawcy, czyli jako piękny i mistyczny spektakl?

Apocalypto to kawał świetnej reżyserskiej roboty z czytelnym przesłaniem. Podział na "złych" i "dobrych" przebiega w filmie na linii zwykły człowiek - zaborcza cywilizacja, życie kontra krwawa ideologia. To przekaz uniwersalny.

Wybrane dla Ciebie
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Diety cud nie działają. Działa…
Diety cud nie działają. Działa…
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯