Czy kobiety dbają o zdrowie?
DOMINIK SOŁOWIEJ • dawno temuWspółczesna kobieta zachowuje się jak wielofunkcyjny robot, zajmujący się sobą, domem, mężem i dziećmi. Chociaż dziś panie świadomie kształtują swoje życie zawodowe i odnoszą sukcesy, w domu zmagają się ze stereotypami. To na kobietach wciąż spoczywa główna odpowiedzialność za domowe ognisko. O tym, że nie jest to opinia odosobniona, świadczy akcja społeczna amerykańskiej fundacji, zachęcającej kobiety do dbania o swoje zdrowie.
W rozmowie z Sylwią Chutnik, opublikowanej na łamach Kafeterii, padło sformułowanie, że współczesna kobieta zachowuje się jak wielofunkcyjny robot, zajmujący się sobą, domem, mężem i dziećmi. Chociaż dziś panie świadomie kształtują swoje życie zawodowe i odnoszą sukcesy, w domu zmagają się ze stereotypami. Mężczyźni oczywiście mają swoje obowiązki, ale to na kobietach wciąż spoczywa główna odpowiedzialność za domowe ognisko. O tym, że nie jest to opinia odosobniona, świadczy akcja społeczna amerykańskiej fundacji Cardiovascular Research Foundation, zachęcającej kobiety do dbania o swoje zdrowie.
Fundacja zajmująca się m. in. chorobami serca pokazuje, że kobiety aktywnie uczestniczą w życiu społecznym, ale z powodu wielu obowiązków nie mają czasu, by przyjrzeć się swoim chorobom i dolegliwościom. W filmie, przygotowanym w ramach kampanii, widzimy kobietę, Nathalie, która przygotowuje dziecko do wyjścia do szkoły, gotuje śniadanie, pomaga mężowi, a później, spóźniona, biegnie do pracy. Dopiero kilka godzin później ma czas na małą przerwę na herbatę. Film kończy się tragicznie: wracając do domu, Nathalie traci przytomność i pada na chodnik. Na ekranie pojawia się hasło: „Jedna z dwóch osób, które umiera na zawał, to kobieta. Jeśli masz ponad 40 lat, skontaktuj się z kardiologiem”. Film – co istotne — zwraca uwagę na nierówne traktowanie kobiet w pracy (mniejszy autorytet, niższe zarobki, utrudniona droga awansu itp.). Ale w akcji tej chodzi przede wszystkim o to, by zapracowane kobiety wreszcie pomyślały o sobie. Bo ich życie jest równie ważne, co życie ich dzieci.
Z całą pewnością taka kampania powinna mieć miejsce w Polsce, gdzie dbanie o swoje zdrowie wciąż jest w hierarchii ważności na trzecim lub czwartym miejscu po pracy, rodzinie i samochodzie.
Informacje o akcji znaleźć można na stronie Cardiovascular Research Foundation: crf.org
Film dostępny jest na YouTube: youtu.be
Rozmowa z Sylwią Chutnik: kafeteria.pl
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze