"Przekleństwa niewinności", Jeffrey Eugenides
Czytając „Przekleństwa niewinności” Jeffreya Eugenidesa, nieustannie miałam przed oczami sceny z filmu o tymże tytule, opartego na tej właśnie książce wyreżyserowanego przez, wówczas debiutując, Sofię Coppolę. Atmosfera nasycona oczekiwaniem, leniwe lata 70. na amerykańskiej prowincji, rozwiane blond włosy pięciu dziewcząt - sióstr, ich kiełkująca seksualność, której nie da się ukryć nawet pod siermiężnymi sukniami szytymi przez ich matkę, purytankę. Coppola stworzyła obraz pełen nostalgii i melancholii, niezwykle sugestywny i poetycki, utkany z sennych marzeń nastoletnich chłopców, które ucieleśniały siostry Lisbon.
Książka Eugenidesa, która stała się kanwą filmowej historii, jest próbą rekonstrukcji wydarzeń, poszukiwania przyczyn samobójstwa trzynastoletniej Cecilii, a potem pozostałych czterech sióstr Lisbon. Świadkami są chłopcy z sąsiedztwa, którzy podkochują się w dziewczętach i za wszelką cenę próbują się do nich zbliżyć. Nawet po dwudziestu latach historia, która rozegrała się w rodzinnym miasteczku, nie pozwala im spokojnie egzystować i starają się dociec prawdy. Po samobójstwie najmłodszej Cecilii siostry coraz bardziej schodzą na margines życia lokalnej społeczności, oddalają od ludzi i snują się tylko jak nierozłączne cienie.
Ich seksapil coraz silniej fascynuje “chłopców z sąsiedztwa”, ale po szkolnym balu, z którego jedna z nich, Lux, spóźnia się do domu o kilka godzin, marzenia o zaprzyjaźnieniu się z dziewczętami nie mają szansy się ziścić. Rodzice zaostrzają domowy rygor, w końcu wprowadzają regulamin: zakaz chodzenia do szkoły, zakaz jakichkolwiek spotkań, zakaz słuchania płyt. Dom staje się ich grobem za życia, twierdzą, która broni rozkwitającym kobietom kontaktu ze światem zewnętrznym, miejscem, w którym uwięziona młodość więdnie. Historia sióstr kończy się tragicznie - zbiorowym samobójstwem. Po latach, dorośli już koledzy z sąsiedztwa nadal nie potrafią przeniknąć mrocznych tajemnic rodziny Lisbon, poukładać ciągle rozsypujących się klocków, wyjaśnić i odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego one to zrobiły?