Jaki mamy wpływ na kształtowanie różnych inteligencji dziecka
Zidentyfikowanie inteligencji dominujących u naszych pociech pozwoli nam stymulować rozwój dziecka w konstrukcyjny i przyjazny sposób. Nie można jej postrzegać w jednym wymiarze, ale możemy ją podzielić na: twórczą, emocjonalną i logiczną.
Osoby obdarzone inteligencją logiczną cenią porządek i denerwują się, gdy przebywają z osobami niezorganizowanymi. Lubią gry i zabawy prowokujące do myślenia. Mają umiejętność logicznego myślenia, szeregowania, dostrzegania przyczyn i skutków.
Inteligencja emocjonalna to zdolność rozumienia innych, empatia, postrzeganie cech różniących ludzi. Osoby obdarzone tym typem lubią przebywać wśród ludzi, uczą się przez kontakty międzyludzkie, kształtują poczucie własnej wartości. Dzieci z dobrze rozwiniętą inteligencją emocjonalną są asertywne, tolerancyjne, łatwo nawiązują kontakty. Lubią zabawy w większym gronie i wspólne nauki.
Inteligencja twórcza to nie tylko zdolności muzyczne, plastyczne czy aktorskie. To głowa pełna pomysłów, bujna wyobraźnia, kreatywność, nieskrępowane myślenie. Osoby obdarzone tym typem inteligencji są inicjatorami spontanicznych, pełnych fantazji zabaw.
Odkrywanie zdolności dziecka to przywilej i obowiązek rodziców, ale muszą pamiętać, że dziecko trzyletnie nie będzie siedziało za biurkiem i pilnie się uczyło. Ono chce się bawić i przez zabawę poznawać świat. Bodźcem do ciągłego rozwoju dziecka jest akceptacja rodziców i szacunek do ich kompetencji intelektualnych. Dziecko zdolne to nie tylko te, które umie liczyć i czytać, ale również takie, które charakteryzuje się niepokojem poznawczym, potrafi znaleźć się w nowej sytuacji, ma twórcze pomysły, nie boi się nowych rzeczy, odnajduje się w grupie.
Poprzez zabawę i wspólne spędzanie czasu z dzieckiem poznajemy jego dominujące inteligencje i mamy wpływ na ich rozwój i kształtowanie. Każdy typ inteligencji możemy ćwiczyć i rozwijać, ale w sposób rozsądny, mając zawsze na uwadze dobro dziecka.