Dziś prawdziwych dyskontów już nie ma. Ale kochamy te, które są!

Jeszcze kilka lat temu mało kto przyznałby się do odwiedzania dyskontów. Słaba jakość i wybór towarów, kiepska obsługa i wystrój, afery ze związkami zawodowymi – z tym wtedy kojarzyły się te sklepy. Dziś to właśnie w dyskontach najczęściej robimy zakupy, ich twarzami zostają ulubieńcy Polaków, a do kupowania tam przyznają się gwiazdy. To już nie obciach, a nowa moda?
image
Paulina Lipka

Z najnowszych badań PBS wynika, że wybierając się na zakupy, najczęściej udajemy się do dyskontów – kupuje tam już 81 procent Polaków. Na dodatek, właśnie wobec nich jesteśmy lojalni i po zakupach tam jesteśmy najbardziej zadowoleni. To twardy dowód na to, że nasze myślenie o dyskontach mocno zmieniło się przez kilka lat. Kiedyś kupowanie w Biedronce czy Lidlu oznaczało, że kogoś nie stać na kupowanie w „normalnych” sklepach. Gdy w 1995 roku otwarto w Poznaniu pierwszą Biedronkę, zdarzało się, że sprzedawano tam nieświeże lub przeterminowane produkty. Porozrzucany na półkach towar o niskiej jakości, brak możliwości płatności kartą, skargi pracowników na złe warunki pracy – to wszystko tworzyło nie najlepszy wizerunek tych sieci.

- Biedronka to jest jednak sklep dla najbiedniejszych - mówił w 2011 roku Jarosław Kaczyński podczas pokazowych zakupów w towarzystwie dziennikarzy w osiedlowym sklepie.

Wiele się od tego czasu zmieniło. Sklepy są nowoczesne, oferują produkty dopasowane do potrzeb klienta. Na robieniu tam zakupów „przyłapano” wiele gwiazd: Dodę, Grzegorza Hyżego z Agnieszką Popielewicz czy Katarzynę Cichopek. Uśmiech politowania mogą budzić tylko polowania na promocje w dyskontach, w których nie obowiązują żadne zasady: liczy się tylko to, kto pierwszy wygrzebie w koszu upatrzony przedmiot.

- Po 15 minutach było po wszystkim. Jak u Kononowicza - nie było niczego. Po bitwie. Tylko pył został i pewien niesmak. I szok. I refleksja - komuna ma się dobrze. Nigdzie nie odeszła.  Jest tu w każdy poniedziałek, kiedy rzucą coś fajnego w Lidlu  – opisała swoją wizytę w sklepie podczas promocji plecaków szkolnych modelka Karolina Malinowska, żona Oliviera Janiaka. - A teraz na serio. Jeśli komuś naprawdę brakuje emocji, to zapraszam na tego typu akcje. Ja na przyszłość już dziękuję.

Wiele osób jednak upatruje kolejnych promocji.

- Od kilku miesięcy regularnie, trzy-cztery razy w tygodniu biegam. Nie stać mnie na markowe buty i odzież biegową, których ceny potrafią czasem przyprawić o zawroty głowy. Całe wyposażenie kupiłam więc w dyskontach – mówi 30-letnia Monika. – Najpierw sprawdzałam w internecie, kiedy będzie kolejna akcja dla biegaczy, zaznaczałam sobie datę w kalendarzu i w dniu promocji jechałam do sklepu jeszcze przed otwarciem. Na początku jeszcze nie wiedziałam, jaki rozmiar mam brać, ale teraz tylko wpadam do sklepu jako jedna z pierwszych, łapię w mig to, co mnie interesuje i o 7:05 znów siedzę w samochodzie. Szczęśliwa, że udało mi się za małe pieniądze kupić naprawdę fajne rzeczy – opowiada.

Na udział w „polowaniach” ze względu na małe dziecko nie może pozwolić sobie Aleksandra, która jednak i tak odwiedza dyskont w sąsiedztwie niemal codziennie.

- Parówki dla starszego syna, bo mają lepszy skład niż te markowe, pieluszki dla córki, bo nie odparzają pupy jak te z wyższej półki, a dla mnie i dla męża od czasu do czasu jakiś rarytas kuchni włoskiej lub hiszpańskiej. Poza tym standardowo: pieczywo, mięso, nabiał – opisuje swoje typowe zakupy Aleksandra. – To już nie to, co kiedyś: jeden rodzaj mąki, jeden chleba i kilka jogurtów. Teraz jest w czym wybierać.

To fakt: w ciągu kilku ostatnich miesięcy asortyment dostępny w Lidlu zwiększył się o 16 procent, a w Biedronce aż o 55 procent.

- W Polsce prawdziwych dyskontów już nie ma – mówi Andrzej Maria Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w „Gazecie Wyborczej”, zauważając, że i Biedronka, i Lidl nie są już ani najtańsze, ani siermiężne, a to cechy, które kiedyś definiowały dyskont.

Najtańsze sklepy, czyli hipermarkety i supermarkety coraz dokładniej obserwują źródła niewątpliwego sukcesu sieci dyskontowych. Wzorem do naśladowania dla innych sieci mogą być na pewno marketingowe posunięcia konkurencji. Biedronka jest sponsorem reprezentacji Polski, a Lidl ma swoje kampanie reklamowe. Za „Pascal kontra Okrasa” firma otrzymała w 2013 roku prestiżową nagrodę Złote Effie za najbardziej efektywną komunikację marketingową i nagrodę magazynu „Brief” za projekt komunikacji marketingowej 2013 roku. Od września tego roku obok Karola Okrasy w reklamach Lidla, mających tym razem charakter kulinarnego talk show, możemy oglądać Dorotę Wellman, jedną z najbardziej lubianych przez Polaków gwiazd. Czy kampania powtórzy sukces tej z Pascalem Brodnickim jeszcze nie wiadomo, ale z pewnością fakt, że dziennikarka całość honorarium zdecydowała się przeznaczyć na cele charytatywne, pokaże w jeszcze lepszym świetle nie tylko ją.

Wybrane dla Ciebie
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Zęby też się starzeją. Jak poprawić ich wygląd i zdrowie?
Diety cud nie działają. Działa…
Diety cud nie działają. Działa…
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Czas na wiosenne porządki! Jak Mini Paczka InPost pomoże Ci pozbyć się zbędnych drobiazgów?
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Trendy w meblach ogrodowych 2025 – inspiracje na meble tarasowe i balkonowe
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Złoty naszyjnik w codziennych stylizacjach – jak go nosić, by wyglądać stylowo?
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Domowe dania jednogarnkowe na chłodne dni
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Wymarzona łazienka w mniej niż tydzień? To możliwe!
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Ubezpieczenie AC – co to jest i dlaczego warto je mieć?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Opaski stabilizujące do noszenia na co dzień: komu mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Jak działają parownice do ubrań i w czym mogą pomóc?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Botki zimowe na obcasie, platformie czy płaskie – które sprawdzą się na co dzień?
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
Zegarki damskie sportowe – połączenie funkcjonalności i stylu
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀