Zero tolerancji dla uprzedzeń w miejscu pracy!
MONIKA SZYMANOWSKA • dawno temuJak jesteś postrzegana w swojej firmie? Jako nachalna i apodyktyczna? A może po prostu ambitna i przekonująca? Zobacz zaledwie 60-sekundowy, jakże wymowny filmik na temat stereotypów płciowych, z jakimi borykamy się czasem nieświadomie na każdym kroku. Co ważne, w miejscu pracy, gdzie przez to nie możemy rozwinąć skrzydeł.
Jak jesteś postrzegana w swojej firmie? Jako nachalna i apodyktyczna? A może po prostu ambitna i przekonująca? Kliknij youtube, a zobaczysz zaledwie 60-sekundowy, jakże wymowny filmik na temat stereotypów płciowych, z jakimi borykamy się czasem nieświadomie na każdym kroku. Co ważne, w miejscu pracy, gdzie przez to nie możemy rozwinąć skrzydeł.
Spot nakręcono na Filipinach, ponieważ w kraju tym, pomimo dynamicznie rozwijającej się gospodarki, poglądy na temat tego, co kobiece, a co męskie, pozostają przedpotopowe. Bardzo silnie trzyma się tam m.in. mit, że kobiecie „nie wypada” być silną, asertywną i domagać się wysłuchania (wyznaje go ponad 70 proc. mężczyzn). Stosujemy w ocenie płci podwójne standardy, krzywdzące jedynie dla kobiet – np. mężczyzna pracujący po godzinach jest „ambitny”, a robiąca to samo kobieta – „egoistyczna”. Panowie dbający o higienę i wygląd zewnętrzny są „schludni”, panie natomiast – „próżne”. A to zaledwie dwa z wielu przykładów szufladkowania.
Autorka słynnej książki „Włącz się do gry”, dyrektor operacyjna Facebooka Sheryl Sandberg skomentowała nagranie na swoim prywatnym profilu na fb: „To jeden z najbardziej wymownych filmów jakie widziałam, pokazujący, że kobiety i mężczyźni wykonujący te same zadania są postrzegani w zupełnie inny sposób”. Zderzenie w filmie takich etykietek jak „dobry lider” i „apodyktyczna szefowa” mówią same za siebie…
Niezwykle popularny spot (ponad 9 milionów odsłon) wyprodukowała firma Pantene, lecz tym razem nie w trosce o piękno naszych włosów. Oczywiście, zadbana fryzura dodaje pewności siebie i i zwiększa szanse w kontaktach międzyludzkich czy zawodowych. Pantene nie ukrywa, że zapoczątkowana właśnie spotem filipińskim globalna kampania społeczna pod hasłem „Bądź silna i lśnij” to ważna część strategii reklamowej. Marka jednak od dawna znana jest z działań prokobiecych nie związanych z ofertą produktową – w obszarze swojej polityki kadrowej, wyrównywania szans i walki z uprzedzeniami w miejscu pracy. Praktyka to coś, co firmę wyróżnia i czyni jej filozofię Shine&Strong wiarygodną.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze