×

2

Nie daj się zaskoczyć przeziębieniu i grypie

Coraz niższe temperatury, krótsze dni i wahania pogody to nie tylko oznaki nadchodzącej jesieni, ale również sezonu na przeziębienie i grypę. Zmienne warunki atmosferyczne, niska temperatura powietrza w dużym stopniu wpływają na obniżenie naszej odporności.

Nie daj się zaskoczyć przeziębieniu i grypie

Przeziębienie i grypa są chorobami przenoszonymi drogą kropelkową, a do zarażenia dochodzi zazwyczaj w wyniku kontaktu z osobą chorą. Wystarczy, że korzystając z transportu miejskiego znajdujemy się w bliskiej odległości od kichającego lub kaszlącego chorego, by aktywne cząsteczki wirusów dostały się do wdychanego przez nas powietrza. W przypadku obydwu chorób to, czy infekcja będzie miała szansę się rozwinąć zależy w dużej mierze od stanu naszego organizmu, a dokładniej od odporności. Jeszcze zanim sezon na infekcje rozpocznie się na dobre warto poznać metody na ochronę organizmu przed atakami wirusów.

Zadbaj o swój organizm – wzmocnij odporność

To w jakiej kondycji jest organizm wpływa na stan układu immunologicznego i naszą podatność na choroby. Odporność obniża się, gdy jesteśmy przemęczeni, zbyt mało czasu poświęcamy na sen, a nasza dieta nie dostarcza wszystkich składników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komórek immunologicznych.

W sezonie infekcji musimy przede wszystkim zadbać o codzienny wypoczynek. Jak udowodniono w trakcie licznych badań naukowych zbyt krótki sen wpływa negatywnie na wiele elementów układu immunologicznego m.in. zmniejszając blastogenezę limfocytów i aktywność komórek NK (z ang. Natural Killers) uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, a także zwiększając produkcję cytokin prozapalnych odpowiedzialnych za inicjowanie reakcji zapalnej (1,2). Badania wskazują, że aby nasz organizm mógł skutecznie zwalczać atakujące go patogeny potrzebuje 7-8 godzin snu dzienne (3,4).

Na stan układu immunologicznego wpływa również nasza dieta. Gdy nie dostarcza ona wystarczających ilości witamin i minerałów, niezbędnych dla prawidłowej odpowiedzi immunologicznej, wzrasta ryzyko, że kontakt z patogenem skończy się dla nas chorobą. Co więcej ciągły kontakt z czynnikami chorobotwórczymi w sezonie przeziębienia i grypy zwiększa zapotrzebowanie organizmu na pewne związki, co przy braku suplementacji często kończy się niedoborami.

Szczególnie ważne dla naszej odporności są witamina C oraz cynk - uczestniczą one m.in. w regulacji odpowiedzi na atak wirusów. Naukowcom udowodnili, że regularna suplementacja witaminy C wpływa na skrócenie czasu trwania przeziębienia i łagodzi towarzyszące mu objawy. W trakcie badań zaobserwowano również, że przyjmowanie witaminy C obniża prawdopodobieństwo infekcji u osób narażonych na długotrwały wysiłek fizyczny jak biegacze maratonowi czy żołnierze (5). Suplementacja cynku redukowała natomiast ilość epizodów przeziębienia w ciągu roku, zwłaszcza u dzieci (6). Dzięki licznym badaniom wiadomo także, że przyjmowanie cynku w trakcie infekcji skraca czas trwania choroby, a także łagodzi towarzyszące jej objawy (7). Dlatego oprócz wystarczającej ilości snu, aby nasz układ immunologiczny był w stanie stawić czoła infekcji wirusowej, warto wspomagać go preparatami wzmacniającymi odporność zawierającymi zarówno witaminę C jak i cynk. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat odporności i suplementacji odwiedź Apteczka Domowa.

Unikaj kontaktu z wirusem

W zapobieganiu chorobom infekcyjnym ważne jest unikanie kontaktu z patogenem. W przypadku przeziębienia i grypy wiążę się to z unikaniem osób kaszlących i kichających, które uwalniają cząsteczki aktywnego wirusa (8). Czasami jest to wręcz niemożliwe – z osobami przeziębionymi mamy często kontakt w pracy, autobusie czy własnym domu. W okresach wzrostu ryzyka infekcji warto sięgnąć po preparaty tworzące warstwę ochronną na śluzówce wyściełającej jamę nosową. Aplikowane donosowo chronią przed wnikaniem nowych cząsteczek wirusa i hamują rozprzestrzenianie się infekcji.

Wirus do naszego organizmu może dostać się nie tylko wraz z powietrzem, ale również przez brudne ręce, którymi dotykaliśmy tych samych poręczy w autobusie, klamek czy włączników co osoba chora. Dlatego w zapobieganiu sezonowych infekcji wirusowych niezwykle ważne jest pamiętanie o podstawowych zasadach higieny jak mycie rąk przed jedzeniem, po przyjściu do domu, a także przed i po wizycie w toalecie. Dokładnie mycie rąk po obydwu stronach, przez co najmniej 20 sekund pozwala nam pozbyć się cząsteczek wirusa (9). Pamiętajmy, że patogeny mogą wnikać do organizmu nie tylko wraz z zanieczyszczonym powietrzem czy w trakcie jedzenia brudnymi rękoma, ale także gdy dotykamy jakichkolwiek błon śluzowych (oczy, nos, usta) bez wcześniejszego umycia rąk (6).

Skomentuj

Komentarze (2)

  • gość 27.11.2018, 15:46
    Ppppppp
    0
    0 | 0
  • Nina Kowalska 30.11.2018, 14:25
    Z grypą nie ma żartów! Szczególnie, że bardzo łatwo pomylić ją z przeziębieniem. Ja wolę zapobiegać niz leczyć dlatego co r... Więcej
    0
    0 | 0
Trwa ładowanie...